شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 07 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 14,858
بازدید دیروز: 54,568
بازدید کل: 151,781,738
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 175
کاربران حاضر: 175
کدخبر: 7787 زمان ارسال: شنبه 31 تیر 1391 - 16:49 تعداد بازدید: 12581
مصاحبه سایت مدیر با شهاب بذرافشان؛ رتبه 13 کنکور کارشناسی ارشد سال 1391 رشته مدیریت فناوری اطلاعات

سایت مدیر به روال سالهای گذشته گفتگوهایی با نفرات برتر گرایشهای مختلف رشته مدیریت ترتیب داده است. در این بخش گفتگوی سایت مدیر با آقای شهاب بذرافشان رتبه 13 رشته مدیریت فناوری اطلاعات و 15 مدیریت صنعتی کنکور کارشناسی ارشد سال 1391 را می خوانید.
 

به نام خدا. سلام. من در فناوری اطلاعات 13 شدم و صنعتی-تکنولوژی 15.

رشته لیسانس من منهدسی شیمی از دانشگاه امیرکبیر و معدلم 16.62 بود و سال 1387 فارغ التحصیل شدم.

زبان 70 / تئوری 46 / ریاضی 23 / تحقیق 52 / اقتصاد 53 / تولید و بازاریابی هم سفید

من پارسال کلاً از تابستون از فضای مهندسی خارج شدم کارمو رها کردم و وقت گذاشتم خوندم. به غیر از زبان که اصولاً مشکلی نداشتم و پایه زبانم خوبه، تئوری ها و تحقیق در عملیات و اقتصاد رو برای اولین بار بود که می خوندم به همین دلیل تصمیم گرفتم وقت کامل برای خوندن بذارم تا نتیجه بگیرم اما بنا به دلایلی در همین روند خوندن هم وقفه هایی ایجاد شد و مثلاً دو بار مسافرت چندین روزه داشتم. البته سیستم خوندن من خیلی ویژه ی خودمه و یه جورایی با برنامه ریزی های دقیق جور در نمیاد. به نظر من هرکسی باید با توجه به سیستم خودش درس بخونه و در کل نباید به آزمون ها و کلاس ها تکیه کرد.

- در هیچ کلاسی شرکت نکردم و هیچ آزمونی هم ندادم  در حقیقت اوایل چنین تصمیمی داشتم اما بعد که دیدم در برخی دروس عقب افتادم قید رفتن به کلاس رو زدم چون خودم راحت تر میتونستم بخونم مثلاً برای تحقیق در عملیات بعضی ها می گفتند لازم است اما با خوندن کتاب دکتر فدوی مشکل خاصی احساس نکردم. در مورد آزمون ها هم واقعاً به این نتیجه رسیدم که صرف هزینه ی بیهوده ای ست.

- و اما در مورد درس زبان. من حقیقتاً خیلی خوشحال شدم وقتی فهمیدم زبان ضریب 3 داره و دارای اهمیته (به دلیل تسلطی که داشتم). اهمیتی که متأسفانه در کنکور مهندسی و پزشکی نداره. بعد از اعلام نتایج هم فهمیدم که مشکل واقعاً اساسی خیلی از دوستان ضعف زبانه که بچه های مهندسی و پزشکی هم دارن ولی این جا خودشو بیشتر نشون میده که اتفاقاً خیلی هم خوبه چون مجبور میشن کار کنن. میدونین زبان تنها درس تو کنکوره که وقتی خوب جواب میدین نشون میده بلدین ولی بقیه درسا (چه اینجا چه مهندسی) فقط بستگی داره به این که سوال از کجا یا از چه فرمولی اومده باشه و شما اونو خونده باشین یا نه. پس اونایی که زبانشون خوب نیست روی زبان تأکید ویژه داشته باشن.

- در مورد تئوری ها هم من کلاً دو سه تا منبع رو رویهم رفته مطالعه کردم و هدفم این بود که فقط سوالات ساده رو جواب بدم و از خیر بقیه بگذرم که همین کار رو هم کردم و درصدی هم که زدم فقط سوالاتیه که بلد بودم و فکر کنم غلطی نداشتم. البته فکر کنم این در صورتی جواب میده که سوال ناجور داشته باشیم که جالبه ظاهراً امسال تعدادی سوال دور از انتظار داده شده بود. من به غیر از منابع بیسیک (به خصوص مثل مبانی مدیریت رضائیان) کتاب سوالات و پاسخ های تشریحی ونوس و پرچ رو خوندم که خیلی خوب بود.

- تحقیق،  کتاب فدوی به نظر من کاملاً کافیه. اصل هم سوالات سال های قبل از همین کتابه که هر چی بیشتر کار بشه بهتره.

- ریاضی برای اونایی که خیلی وضعشون خراب نیست جزوه ی پارسه کافیه و البته هرچی تست بیشتر حل بشه بهتره و آمار هم کتاب آبی رنگ (نویسنده خاطرم نیست) کافیه.

- تولید هم بنا به دلایلی نتونستم بخونم و اصلاً نزدم ولی کتاب مهندس یگانه که پارسال تازه اومد بیرون و من هم گرفتم به نظر کافی بوده

من در انتخاب رشته هم اول فناوری اطلاعات رو انتخاب کردم و یه جورایی نظرم هم از ابتدا روی همین رشته بود
با تشکر
شهاب بذرافشان


منبع: Modir.ir

مصاحبه با سایر نفرات برتر کنکور کارشناسی ارشد سال 1391 (گرایشهای مختلف رشته مدیریت) را از اینجا ببینید
 
 

نظرات کاربران
طالعی : 1391/05/01

با سلام خدمت شما آقای بذرافشان تبریک میگم به شما بابت رتبه ی خوبتون توی کنکور امسال هم رتبه من در صنعتی 62 و در مدیریت فناوری اطلاعات 79 شدم.و مدیریت اطلاعات رو انتخاب کردم.لیسانس هم مدیریت بازرگانی بودم ولی الان خیلی ها میگن که ممکنه با مشکل بر بخورم چون میگن این رشته واسه بچه های مهندسی بهتره می خواستم نظرتونو بدونم.با تشکر از شما

sh : 1391/05/01

سلام. از 4 کتاب زیر کدام رو توصیه می کنید؟ 1-زبان تخصصی مدیریتGMAT (داور ونوس) 2-زبان تخصصی مدیریت (با تاکید بر استراتژی های درک مطلب) ناصرزاده -یاشار دهدشتی 3- لغات تخصصی و متون درک مطلب مدیریت( ونوس- پرچ ) 4-زبان تخصصی مدیریت ( آرمان اشراقی)

شهاب بذرافشان به طالعی : 1391/05/01

ممنون از شما. در حقیقت منظورتون اینه که مدیریت IT فقط واسه بچه های مهندسی IT بهتره یا راحت تره؟ خوب بله طبیعیه. ولی اگر خیلی بخواهیم سخت گیرانه نگاه کنیم گرایش مدیریت صنعتی و مدیریت تکنولوژی بیش از سایر گرایش ها مرتبط با صنعت (البته شکل مهندسی آن و به خصوص مهندسی صنایع) هستند و به خود من هم توصیه می شدند که البته من علاقه ای نداشتم و انتخاب نکردم. به نظر من از نظر ماهیت کاری مدیریت بازرگانی و مدیریت IT وجوه اشتراک بیشتری با هم دارند تا با مدیریت صنعتی. برای شما اگر نمی خواهید در همان گرایش بازرگانی ادامه بدهید طبیعتاً IT انتخاب بهتری نسبت به صنعتی است چون فکر می کنم ماهیت ریاضیاتی + مهندسی گرایش مدیریت صنعتی بیشتر از همه گرایش هاست.

شهاب بذرافشان به sh : 1391/05/01

سلام. من کتاب زبان تخصصی اشراقی رو داشتم و نمونه سوالات سال های قبل رو از اون کار کردم + تمام بخش های دیگرش که شامل لغات و متون تخصصی بود. در کل خیلی خوب بود و به نظر من برای زبان تخصصی کافی البته کتاب های دیگر رو من ندیدم. تو همین کتاب اشراقی البته نمونه سوالات سال های قبل تر هم هست که از مطالب تخصصی مدیریت سوال می شده (مثل امتحان آزاد) و عملاً نمیشه از اونا استفاده کرد و فقط میشه لغاتشون رو خوند. اما در کل اون چیزی که توی پاسخ دادن به سخت ترین سوالات درک مطلب زبان مهمه همون درک مطلبه (با فرض این که پایه زبان خوب باشه و فرد بتونه کلیت مطلب رو بگیره) یعنی این که بفهمیم منظور نویسنده تو متن چی بوده. روی این حساب ممکنه کتاب ناصرزاده و دهدشتی مطالب خوبی داشته باشه که من ندیدم و نمیتونم نظر بدم.

sh : 1391/05/02

ممنون از اینکه پاسخ دادید. من خودم کتاب زبان تخصصی مقدماتی (ونوس) و کتاب زبان تخصصی (علی اکبر افجه - حسین منتی) رو دارم. که کتاب زبان (اقجه - منتی) نمونه سولات کنکور سالهای قبل و لغات تخصصی و همچنین روش جواب دادن به سولات درک مطلب رو داره. وکتاب زبان (ونوس) هم فقط متن های تخصصی در زمینه مدیریت داره .به نظر شما همین 2 کتاب کافیه؟ یا اینکه علاوه بر این دو کتاب که خودم دارم کتاب اشراقی رو هم تهیه کنم و بخونم؟ و آیا متون تخصصی اشراقی بهتر از متون تخصصی کتاب مقدماتی ونوس است؟ با تشکر

حامد : 1391/05/02

با سلام خدمت دوست عزیز آقای مهندس بذر افشان و آقای طالعی...من رتبه 93 صنعتی و 162 مدیریت IT رو کسب کردم و رشته لیسانسمم مهندسی IT بوده ، ولی مدیریت صنعتی رو انتخاب کردم...به نظر من علاقه مهمترین شرطه...بقیه چیز ها در درجه دومن...

شهاب بذرافشان به sh : 1391/05/02

سلام. من کتاب زبان ونوس رو ندیدم و نمیتونم نظر خاصی بدم ولی به هر حال یه مقدار متون و لغات تخصصی از هر جایی مطالعه کنین کافیه. سوالات درک مطلب دوره های قبل رو هم حتماً به دقت کار کنید. در کنار همه این ها لغات عمومی رو هم حتماً کار کنید که به تست های ابتدایی هم بتونین پاسخ بدید.

شهاب بذرافشان به حامد : 1391/05/02

سلام. من صد در صد با شما موافقم و خودم هم همون طور که اشاراتی داشتم به همین دلیل از فضای مهندسی خارج شده و تصمیم گرفتم مدیریت و اون هم IT رو انتخاب کنم. منتها افرادی هستند که عملاً سیستم اونها فرق می کنه و باید متناسب با مراحل قبلیشون تصمیم بگیرن. من خودم قصدم این بوده که تا فرصت دارم حتی به قیمت یک سری چیزهای دیگر از فضای مهندسی خارج بشم و به امید خدا به سمت اون چیزی که علاقه دارم برم.

sh : 1391/05/03

ممنون از شما.

sh : 1391/05/04

لطفا یک نرم افزار خوب برای نصب در گوشی برای زبان عمومی و نیز زبان تخصصی معرفی کنید. ممنون

ف اژند : 1391/05/09

سلام و عرض تبریک. شما در مورد اینده شغلی این رشته تحقیق کردید ؟برای من که تو بیمارستان شاغلم ورشته مدارک پزشکی خوندم امکان قبولی تو این رشته هست ؟از کجا شروع کنم ؟شما چه رشته ای توصیه میکنید راستش من جدا تصمیم دارم که اینده شغلیم رو به بهترین شکل ممکن تغییر بدم (باتوجه به اینکه خانمم )

مرجان : 1391/05/11

سلام تبریک بابت تلاش و پشتکارتون . من ترم افزار خوندم و واسه ارشد مدیریت ای تی رو انتخاب کردم و انتخاب رشته هم انجام دادم . منتها یه مسئله ای که هست بازار کار این رشته است . خیلی تردید دارم نمیدونم ایا بازار کاراین رشته فقط برای ادامه تحصبل تا دکترا خوبه و تدریس در دانشگاه محدود میشه؟

شهاب بذرافشان به ف اژند : 1391/05/16

با سلام. ممنون. همون طور که آقای حامد در کامنتی در بالا گفتند و من هم در جواب ایشون نوشتم به نظر من در انتخاب رشته چه لیسانس چه ارشد علاقه مهم ترین شرط است چرا که شما به هر حال باید این دوره رو بگذرونید و چه و نمی تونید از همون ابتدا به فکر استفاده از مدرکش باشید پس چه بهتر که در درجه اول با علاقه به یادگیری اون رشته و البته با در نظر گرفتن ارتباط اون با کار فعلیتون باشه. تحقیق مقدماتی راجع به رشته و بازار کار اون که مسلماً لازمه ولی در ضمن هر چقدر هم که شما تحقیق کنید بازهم ممکنه به هزارویک دلیل اون چیزی نباشه که شما مد نطرتونه. برای شما که شاغلید فکر کنم گرفتن مدرک ارشد مدیریت در کل خوبه ولی این که تا چه حد بتونید آینده شغلیتون رو تغییر بدین به شرایط محیط کارتون هم بستگی داره. به هر حال مدیریت IT هم میتونه خوب باشه ولی باید فرصت کنین بخونین به نظرمن حتی پیام نور و مجازی هم توی این جور موارد خوبه.

شهاب بذرافشان به مرجان : 1391/05/16

سلام. ممنون. خوب شما بهتر باید بدونین بازار کار چه جوریه ممکنه همین طور که شما میگین باشه من اطلاعات خیلی خاصی ندارم و حقیقتاً خیلی بهش فکر هم نکردم چون برای من فعلاً کمی دور شدن از فضای کار مهندسیم مهم بود و البته علاقه ای که مباحث نظری مدیریت و IT داشتم انشاالله که از نظر کاری هم قابل قبول باشه ولی همون طور که در جواب دوستمون خانم ف اژند گفتم داشتن علاقه مهم تره چون به هر حال شما باید اول این دوره رو بگذرونید و نمیشه از حالا فقط فکر مدرک و کارش رو کرد (البته جدای از تحقیقات اولیه و کلی راجع به رشته و بازار کار با در نظر گرفتن موقعیت خودتون). انشاالله که موفق باشید.

بهار : 1391/05/26

باسلام وتبریک خدمت شما من امسال کارشناسیم رو تموم کردم رشته مهندسی نرم افزار ومیخوام ارشد یکی لز گرایشای مدیریت(IT یا صنعتی یا بازرگانی؟) رو امتحان بدم از نظر شما الان شروع کنم دیر نیست؟ واز نظر شما با چه جور وبا چه درسی شروع کنم ؟

بهار : 1391/05/28

سلام تست تئوری مدیریت کدوم کتاب مناسب تر هست؟ درس تئوری اول الوانی رو بخونم یا مبانی مدیریت رضاییان؟

شهاب به بهار : 1391/06/08

سلام و ممنون نه خیر الان اصلاً دیر نیست منتها باید وقت بذارید بخونید. گرایش رو در درجه اول با توجه به علاقه تون انتخاب کنید اگر به رشته لیسانس خودتون علاقه دارین خوب طبعاً مدیریت IT خوبه ولی خوب اگر به هر دلیلی به بازرگانی علاقه دارین بدون شک و تردید اونو انتخاب کنید درس خوندن من یه جورایی دوره ای بود تئوری ها رو سعی می کردم در هر فرصتی یه مقدار بخونم ولی بقیه درسا رو مثلاً دو روز تحقیق می خوندم دو روز بعد اقتصاد و ....هرکسی باید سیستم خوندن خودش رو بشناسه / تئوری ها رو از مبانی مدیریت رضائیان حتماً بخونید یه کتاب جامع تست ونوس و پرچ هم هست که همه مباحث رو به صورت فشرده با پاسخ های تشریحی داره خوبه موفق باشید

بهار : 1391/06/09

باسلام برای زبان 504 و کتاب عمومی مدرسان شریف رو تهیه کردم مناسبه؟

مینا : 1391/06/12

با سلام و تبریک خدمت شما. می خواستم بدونم برای اقتصاد خوندن چه کتاب هایی رو پیشنهاد می کنید؟ همچنین برای تئوری ها شما از چه کتابهایی استفاده کردید؟ ممنون از راهنمایی تون

شهاب به بهار : 1391/06/13

504 رو به هر حال اگر بتونین لغاتش رو مرور کنین خیلی خوبه. البته به نظر من یک سری از لغاتش خیلی معمولی و یک سری دیگه خیلی مهجورند و فکر نمی کنم مطرح شوند.کتاب مدرسان رو ندیدم نمیدونم چه جوریه. در پاسخ به دوستمون sh در کامنت های بالا راجع به سوالات زبان نظرمو گفتم بخونید.

شهاب به مینا : 1391/06/14

سلام و ممنون از شما. برای اقتصاد و برای آوردن درصد های متوسط به بالا مسلماً 2 کتاب خرد و کلان محسن نظری کافیه. ولی اگر بخواهید خیلی تفصیلی بخونین و درصدهای خیلی خوب بیارین فکر کنم مجموعه 2000 تست نظری رو هم باید کار کنین./ برای تئوری ها مبانی مدیریت رضائیان رو من خوندم کلیت مطالب دوره میشه. یه کتاب جامع تست ونوس و پرچ هم هست که همه مباحث رو به صورت فشرده با پاسخ های تشریحی داره که توی پاسخ هاش خیلی مطالب رو آورده و خوبه ولی مسلماً منابع و نکات ریزی که میشه از اونا سوال داد خیلی زیادن. نمونه کارت های DLM که سایت مدیر هم فکر کنم داره به نظر می رسه که خیلی کارگشا باشن. در هر صورت بعد از تلاش باید به خدا توکل کرد. موفق باشید

الی : 1391/06/17

سلام میخواستم بدونم کنکور ارشد تو درس زبان که 10 تا سوال اول لغت هستش، لغت ها فقط از زبان عمومی میاد یا زبان تخصصی هم میاد؟ زبانم درحد بالایی نیس. میخوام دولتی شرکت کنم تو هیچ درسی جز زبان ضعف ندارم. حفظ لغتم خوبه اما اصلا حوصله حفظ لغات کتاب 504 و ندارم بنظرم وقت گیره و شاید هم اصلا ازش سوال نیاد دوستام که امسال داده بودن میگفتن که رو 504 وقت گذاشتن و به دردشون نخورد. شاید بهتر باشه اون وقت و رو درس دیگه یا رو زبان تخصصی که لغاتش به اندازه ی زبان عمومی گسترده نیس بزارم. نظر شما چیه؟ در کل چن سوال از زبان عمومی و چن سوال از زبان تخصصی میاد؟ گرامرارو جواب نمیدم. میخام حدود 30 درصد بزنم. کلا زبان عمومی و تخصصی رو چطور بخونم؟ یا چه منبعی بهتره؟ ببخشین سوال زیاد شد خیلی ممنون میشم از راهنمایی کاملتون

Elia : 1391/06/19

سلام و ممنون از اطلاعات مفیدیتون.لطفا بگین با این رتبه کدوم دانشگاه قبول شدید.مرسی

شهاب به الی : 1391/06/22

سلام. لغت های 10 سوال اول فقط عمومی هستن و بعد از اون چند سوال جای خالیه که گرامری هم هستش. در مورد 504 نکته اینه که همه جور لغتی داره از خیلی ساده تا خیلی سخت و مهجور که هیچ کاربردی هم ندارن. من چون کلاً از قدیم زبان کار می کردم خیلی لغت عمومی نخوندم. اما به نظر من اول سوالات دوره های قبل رو (بخش ابتدایی که عمومیه) مرور کنین سطح لغاتی که مطرح شده دستتون میاد اون وقت خودتون به تدریج حین خوندن 504 و هر کتاب عمومی دیگه لغات مهم تر و کاربردی تر رو تشخیص میدین. در بخش درک مطلب مضمون متن ها مشخصاً مدیریتیه و لغات مدیریتی هم طبعاً داره و چندین کتاب مناسب هم از زبان تخصصی هستش که خیلی هم در لغات تخصصی و هم متون کمک می کنه ولی باز به نظر من اول متون سوالات چندین سال اخیر رو مطالعه کنین تا توی خوندن متن روان بشین. در کل اون چیزی که توی پاسخ دادن به سخت ترین سوالات درک مطلب زبان مهمه همون درک مطلبه (با فرض این که پایه زبان خوب باشه و فرد بتونه کلیت مطلب رو بگیره) یعنی این که بفهمیم منظور نویسنده تو متن چی بوده. روی این حساب خیلی از سوالات درک مطلب رو میشه با مطالعه درست و البته سریع متن پاسخ داد ولی خوب سوالات مشکل و چندوجهی هم داره. به نظر من هیچ وقت خودتون رو با این فکر که درصد مشخصی رو میخواهید بزنید مشغول نکنید چون هیچ حسابی نیست که به چه شکل سوال میاد.در ضمن سعی کنید که هم عمومی و هم تخصصی رو هر چقدر که میتونید بخونید چون هردو کمک میکنه و اگر واقعاً توی بعضی درسا بهتر هستین پس حتماً روی زبان وقت بذارین ضرر نمی کنین و اگر ضعف دارین اصلاً نترسین خیلی ها مثل شما هستن ولی خوب شما اگه روی زبان وقت بذارین خیلی به نفعتون میشه. در هر صورت پس از تلاش و خوندن توکل به خدا کنین. امیدوارم تونسته باشم جواب مفیدی داده باشم. سوال دیگه ای داشتین مطرح کنید در خدمتم.

شهاب به Elia : 1391/06/22

سلام. خواهش می کنم. من خدا رو شکر مدیریت IT دانشگاه تهران قبول شدم. خیر که هست انشاالله که مفید هم باشه و بتونم استفاده کنم.....

مریم : 1391/06/25

سلام به نظر شما مدیریت itجهاد دانشگاهی یزد بهتره یا مدیریت دولتی از نظر بازارکار؟

بهار : 1391/06/26

سلام میشه بگید فصلای مهم مدیریت تولید چیه؟ اگه بخوام فقط چند فصلش رو که مهم تره بخونم؟ ممنون

ترنم : 1391/11/17

سلام آقای بدر افشان شانس قبولی با توجه به تعداد شرکت کنندگان در رشته های مدیریت فناوری و مهندسی فناوری کدام بیشتر است/؟

فرزانه : 1392/11/20

سلام آقای بذرافشان من جزوه هاتونومیخواستم اگه امکانش هست مرسی

نام شما (ضروری)

ایمیل (ضروری)