شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
پنجشنبه 01 آبان 1404
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 13,807
بازدید دیروز: 35,639
بازدید کل: 168,250,865
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 148
کاربران حاضر: 148
تئوری بازی و بازار برق
چکیده:
در سالهای اخیر، بسیاری از کشورها در اقصی نقاط جهان به خصوصی سازی و تجدید ساختار در صنعت برق روی آورده اند. هدف از این فعالیتها، ایجاد یک محیط رقابتی برای دادوستد برق و در آخر افزایش رفاه اجتماعی، پایین آمدن قیمت برق و... بوده است. به این ترتیب برای فروش برق بازارهایی ترتیب داده شده است که در آن تولیدکنندگان با هم به رقابت می پردازند. این رقابت در قالب یک بازی است که بازیکنان آن تولیدکنندگان برق می باشند. در بازارهای برق بوجود آمده، از آنجا که تعداد تولیدکنندگان محدود می باشد، رقابت کامل برقرار نمی شود و حتی در بعضی حالات بعضی از تولیدکنندگان بزرگ، بازار را در راستای اهداف خود سوق میدهند. لذا رقابت بصورت ناقص خواهد بود و براساس سطح رقابت، مدل بازار متفاوت می گردد. همچنین ساختار شبکه برق و محدودیتهای آن، یکی دیگر از عوامل در ایجاد رقابت ناقص می باشد. در این مقاله مفاهیم اصلی تئوری بازی (مدل راهبردی آن) بیان گردیده است و در ادامه سه مدل بازار برق رقابت ناقص که اساس آنها نیز بازی می باشد، معرفی گردیده اند.
کلید واژه: تئوری بازی، مدل راهبردی، رقابت، نقطه تعادل NASH، مدل بازار
نویسنده(گان): سودابه سلیمانی، علیرضا شیرانی، علیمحمد رنجبر
منبع: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع: تحقیق در عملیات
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 9
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.