در این مطالعه رابطه بین گردشگری خارجی و رشد اقتصادی ایران با استفاده از آمارهای موجود در سری زمانی 86-1357 اندازه گیری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از برآورد الگو با استفاده از روش خود توضیحی با وقفه های گسترده (ARDL) نشان می دهد که الگوی پویای ما به سمت الگوی بلند مدت حرکت می کند. همچنین نتایج الگوی تصحیح خطا بیانگر اینست که اگر از یک دوره به دوره بعدی حرکت کنیم، به میزان 47 درصد از میزان انحراف در مدل مورد نظر، از مسیر بلند مدت خود توسط متغیرهای الگو در دوره بعد تصحیح می شود. نتایج تخمین بلند مدت تحقیق نشان می دهد که بین متغیرهای اشتغال بخش گردشگری، درآمد ارزی بخش گردشگری، تعداد گردشگران وارد شده به ایران و هزینه های سرمایه گذاری در بخش گردشگری به عنوان متغیرهای مستقل با متغیر رشد تولید ناخالص ملی به عنوان متغیر وابسته رابطه مثبت و بین متغیر مجازی سال های جنگ و انقلاب با متغیر وابسته، رابطه منفی وجود دارد.