شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 19,011
بازدید دیروز: 24,996
بازدید کل: 151,920,043
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 72
کاربران حاضر: 72
مهارت‌های ارتباط غیرکلامی اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان دانشکده‌های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
چکیده:

یکی از مهم‌ترین اصول مشاوره، استفاده صحیح از مهارت‌های ارتباطی است و ارتباط غیر کلامی، یکی از مؤثرترین انواع‌ این ارتباطات است. هدف‌این مطالعه، بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده‌های بهداشت و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، پیرامون مهارت‌های ارتباط غیرکلامی اساتید راهنما است. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1388، دیدگاه 202 نفر از دانشجویان دانشکده‌های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان پیرامون مهارت‌های ارتباط غیرکلامی و رضایت‌مندی از عملکرد اساتید راهنما مورد سنجش قرار گرفت. دانشجویان به روش طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد مطالعه، پرسشنامه محقق¬ساخته‌ای بود که مهارت‌های ارتباط غیرکلامی را در پنج بعد و در قالب 39 گویه و میزان رضایت از استاد راهنما را در قالب یک سؤال مورد سنجش قرار می‌داد. روایی پرسشنامه به روش روایی محتوی تأیید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (96/0 =α) تأیید شد. داده‌ها از طریق آزمون‌های آمار توصیفی و آزمون‌های ناپارامتریک استنباطی (من ویتنی، کروسکال والیس، فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: از دیدگاه دانشجویان نمره مهارت‌های ارتباط غیرکلامی اساتید راهنما به طور کلی 71/0±39/3 بود (بر مبنای 5). بیشترین میانگین مربوط به پوشش ظاهری10/1±76/3 و حالت چهره اساتید هنگام مشاوره 07/1±54/3 نشان داده شد. همچنین میانگین نمره رضایت دانشجویان از استاد راهنما 28/1±36/3 بود. آزمون اسپیرمن همبستگی معناداری بین میزان رضایت دانشجویان از عملکرد اساتید راهنما و ابعاد پنجگانه مهارت غیرکلامی را نشان داد. سطح معناداری آزمون‌ها (05/0>α) در نظر گرفته شد نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، سطح مهارت ارتباط غیرکلامی و نیز رضایت‌مندی از عملکرد اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان در حد متوسط ارزیابی شد. ضروری است مسؤولین دانشکده‌های مورد مطالعه از طریق تدوین راهبردهای مؤثر، زمینه ارتقای ارتباط اساتید را فراهم آورند.‌این امر به نوبه خود موجب افزایش سطح رضایت‌مندی دانشجویان و نیز بهبود کیفیت جلسات مشاوره خواهد شد.

کلید واژه: دانشجو، ارتباط غیر کلامی، استاد راهنما، مشاوره، مهارت‌های ارتباطی
نویسنده(گان): محمد صباحی بیدگلی (فرستنده)، محمدرضا افاضل، حمیدرضا سیدی آرانی، فخرالسادات میرحسینی، سمیه شهری
منبع: مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی آذر 91
موضوع: مدیریت آموزشی
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1391
تعداد صفحات: 10
قیمت (تومان): 2500
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.