شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
سه شنبه 01 خرداد 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 10,998
بازدید دیروز: 27,238
بازدید کل: 152,340,305
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 62
کاربران حاضر: 62
پیشنهاد مدلی برای شاخص ملی رضایتمندی مشتری بر اساس مدل EFQM
چکیده:

در دنیای امروز اندازه گیری رضایتمندی مشتریان اهمیت زیادی پیدا کرده است . رضایتمندی مشتری یک احساس است و برای بهبود آن باید آنرا به یک شاخص کمی تبدیل نمود. مدلهای شاخص رضایتمندی مشتری راهکاری برای این فرایند تبدیل است. جمع آوری داده ها برای این فرایند نیز توسط پرسشنامه و با تکنیکهای مختلفی انجام می شود. برای اندازه گیری رضایتمندی مشتری، ابتدا ماتریس محصول /خدمت-مشتری تشکیل می گردد. سپس با تعیین اهداف تکنیک مورد نظر جهت تکمیل پرسشنامه ها انتخاب، و با تحلیل داده ها رضایتمندی و عوامل متقدم و متؤخر آن و ضریب تاثیر آنها محاسبه می شود. معرفی اولین مدل شاخص رضایتمندی مشتری در سطح ملی به سال ۱۹۹۲ میلادی بازمی گردد که مدلی به نام SCSB د ر سوئد ارائه و اندازه گیری شد . سپس با تکمیل این مدل یک مدل آمریکائی به نام ACSI معرفی شد(۱۹۹۴ ). ادامه مطالعات و تحقیقات در این زمینه به مدلهای کامل و جامعی منجر شده که می تواند به خوبی عوامل مؤثر بر رضایتمندی را توصیف و محاسبه نماید. شرکتهایی در د نیای امروز می توانند به بقا و سود آوری خود امیدوار باشند که با اتخاذ یک شیوه کارا و مداوم رضایت مشتریان خود را اندازه گیری نموده و با شناخت عوامل تاثیرگذار بر آن در جهت بهبود آن تلاش نمایند. مدل EFQM در سال ۱۹۸۹ توسط ۱۴ شرکت برتر اروپایی ارائه گردید. این مدل خصوصیات یک سازمان سرآمد را در ۹ معیار عنوان می کند . با توجه به جامع بودن این مدل و نیاز به طراحی یک مدل ملی رضایتمندی مشتری در کشور، مدل پیشنهادی بر اساس معیار ۶ مدل EFQM (نتایج مشتریان) و مدل نروژی رضایتمندی طراحی شده است.

کلید واژه: ICSI،EFQM،NCSB،ECSI،ACSI،SCSB، شاخص ملی رضایتمندی مشتری
نویسنده(گان): مسعود رضائی
منبع: کنفرانس بین المللی مدیریت-تهران-1385
موضوع: مدیریت کیفیت و بهره وری
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1385
تعداد صفحات: 16
قیمت (تومان): 2200
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.