شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 14,822
بازدید دیروز: 19,466
بازدید کل: 152,240,698
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 65
کاربران حاضر: 66
اثرات جهانی شدن بر صادرات غیر نفتی ایران
چکیده:

در مقاله حاضر سعی شده تأثیر جهانی شدن در کنار عوامل قیمتی و غیرقیمتی بر صادرات غیرنفتی ایران با استفاده از شبکه عصبی GMDH به عنوان ابزاری با قابلیت بالا در مسیریابی و تشخیص روندهای غیرخطی پیچیده، به خصوص با تعداد مشاهدات محدود، مورد بررسی واقع شود. همچنین از معیار ادغام تجارت بین الملل (ITI) و شاخص بازبودن تجاری OPENOX به عنوان شاخص جهانی شدن استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد که شاخص های جهانی شدن، رشد درآمد جهانی و رشد واردات کالاهای سرمایه ای به عنوان متغیرهای برون سیستمی، تأثیر به مراتب بیشتری بر رشد صادرات غیرنفتی نسبت به سایر متغیرها – به خصوص متغیرهای درون سیستمی – دارند. ضمن اینکه رشد تولید حقیقی به عنوان مهمترین عامل درون سیستمی، نقش تعیین کننده ای در رشد صادرات غیرنفتی ایفا می کند.

کلید واژه: جهانی شدن، صادرات غیرنفتی، شبکه عصبی GMDH، رشد درآمد جهانی، واردات کالاهای سرمایه ای، شاخص جهانی شدن
نویسنده(گان): حمید ابریشمی، ابراهیم گرجی، مهدی احراری، فرزانه نجفیان
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: بازرگانی و تجارت
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1388
تعداد صفحات: 24
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.