شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
چهار شنبه 02 خرداد 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 4,003
بازدید دیروز: 27,415
بازدید کل: 152,360,725
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 52
کاربران حاضر: 52
بررسی پدیده ادوار انتخاباتی در اقتصاد ایران: مطالعه موردی نرخ ارز
چکیده:

طی چند دهه اخیر مطالعه اثر متغیرهای غیر اقتصادی بر حوزه اقتصاد در دستور کار محققین قرار گرفته است. از جمله این موارد بررسی اثر انتخابات (به عنوان یک پدیده سیاسی) بر متغیرهای اقتصادی است که در ادبیات اقتصادی از آن به ادوار انتخاباتی تعبیر شده است.اصل بحث آن است که اساسا سیاستگذاران با هدف جلب نظر رای دهندگان، رفتارهای اقتصادی خود را در دوره‌های نزدیک به انتخابات بگونه‌ای تنظیم می‌نمایند که برای رای دهندگان خوشایند باشد و در نهایت به انتخاب (مجدد) ایشان بینجامد . رویکرد دیگر آن است که اصولا پدیده انتخابات به دلیل نوعی نااطمینانی نسبی که در کشور ایجاد می نماید برخی از متغیرهای اقتصادی را متأثر می سازد. بدیهی است در این رابطه بخش ها و متغیرهای مختلف اقتصادی می توانند در معرض این تغییر قرار بگیرند و از آنجا که این موضوع بصورت ادواری و در زمان های برگزاری انتخابات اتفاق می افتد از آن به ادوار انتخاباتی تعبیر شده است. این مطالعه به بررسی امکان پذیری این پدیده در اقتصاد ایران طی دو دهه اخیر می پردازد. نتایجحکایت از آن دارد که این نظریه در ایران با تأکید بر متغیر نرخ ارز (که از متغیرهای مهم در این حوزه می باشد) تأیید نمی شود.

کلید واژه: انتخابات، اقتصاد، نرخ ارز، کالاهای قابل مبادله و غیرقابل مبادله
نویسنده(گان): امیرحسین مزینی
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: پول و ارز و بانکداری
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1385
تعداد صفحات: 22
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.