شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 11,618
بازدید دیروز: 19,379
بازدید کل: 151,865,162
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 92
کاربران حاضر: 92
جامعه آرمانی و تفاوت در روشهای برنامه ریزی فرهنگی
چکیده:

هدف از برنامه ریزی نزدیک شدن به وضعیت مطلوب است. از دید فلسفه اسلامی خلق جهان حکمت و غایتی دارد که همه چیز به سوی آن سیر می کند. غایت و کمال خلقت نسبت به زمان و مکان ثابت بوده و تحت تاثیر زمان و مکان متحول نمی شود. در ادبیات رایج توسعه این غایت جامعه آرمانی و یا وضعیت مطلوب نامیده می شود. برای حرکت به سمت وضعیت مطلوب نیازمند مقصدهای کوتاه مدت تر و قابل دستیابی هستیم که از آن به وضعیت مناسب تعبیر می شود. برای شناخت وضعیت مطلوب و ترسیم شفاف جامعه آرمانی نیاز به شاخص هایی است که بصورت جزئی تر تکامل و سعادت انسان در ابعاد مختلف حیات را نشان دهد. طراحی و تنظیم دقیق مسیر حرکت (استراتژی) مستلزم استفاده از این شاخص هاست که جلوه و معرف وضعیت مطلوب و اصول حاکم بر آن می باشد. با توجه به وضعیت مناسب و اصول حاکم و فضای محیطی، استراتژی حرکت تبیین می شود و متولیان اداره امور و برنامه ریزان با ایجاد بهترین سیاست ها و روش ها و اعمال کاراترین تخصیص منابع، بهترین مسیر را انتخاب نموده و بدین ترتیب برنامه مطلوب را تنظیم می نمایند. در تجربه برنامه ریزی پس از انقلاب مشاهده شد که در مقدمه و اهداف کلان درباره جامعه آرمانی، میاحثی طرح شده است ولی در روش برنامه ریزی، برای رسیدن به این وضعیت مناسب عملاً از تئوری های رایج اقتصادی استفاده شده است.

کلید واژه: جامعه آرمانی، برنامه ریزی فرهنگی
نویسنده(گان): علیرضا علی احمدی، علیرضا توکلی
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: مدیریت فرهنگی
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 9
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.