شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 4,767
بازدید دیروز: 23,556
بازدید کل: 152,285,585
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 46
کاربران حاضر: 46
متدولوژی بکارگیری برآورد نرخ سود بجای نرخ بهره در ارزیابی اقتصادی طرحهای سرمایه گذاری در جوامع اسلامی
چکیده:

از مسائل مهمی که در عرصه اقتصاد امروز دنیا مطرح می باشد، تصمیم گیری است. بطوری که در انجام کلیه طرح های سرمایه گذاری، توجیه اقتصادی و مطالعات امکان پذیری لازم می باشد و یکی از مهمترین ابزار در این روش، تکنیکهای اقتصاد مهندسی می باشد که نرخ بهره در این علم دارای نقشی تعیین کننده می باشد. از سوی دیگر با توجه به حرمت مسلم ربا در دین مبین اسلام و با فرض اینکه بین بهره و ربا تفاوت خاصی وجود نداشته باشد، کاربرد این علم مبتنی بر نرخ بهره با دیدگاههای ارزشی اسلام مغایر به نظر می آید. در این تحقیق سعی شده است ضمن بررسی مفاهیمی از قبیل ربا، بهره، ارزش زمانی پول، تورم و اقتصاد مهندسی، تفاوتهای سیستم اقتصاد اسلامی و سرمایه داری در این زمینه ها بررسی گردد. پس از بررسی مفهوم بهره در اقتصاد سرمایه داری و به تبع آن اقتصاد مهندسی و نیز مقایسه نظارات مراجع عظام، مفهوم جدید تحت عنوان نرخ سود معرفی گردیده و بدین ترتیب شاخص جدیدی برای تصمیم گیری اقتصادی در قالب نظام ارزشی دین مبین اسلام جهت ارزیابی اقتصادی طرحها ارائه شده است. بدین منظور، روند سودآوری درپاره ای از صنایع کشور در یک دوره زمانی بررسی شده و تداوم روند آن مبنایی برای برآورد نرخ سودآوری در آن صنعت تلقی گردیده است. نرخ سود مذکور به عنوان جایگزین نرخ بهره بانکی در فرمولهای اقتصاد مهندسی برای ارزیابی اقتصادی طرحها تلقی گردیده است و فرمولهای محاسباتی بر این مبنا عنداللزوم مورد تجدیدنظر قرار گرفته اند.

کلید واژه: اقتصاد مهندسی، بانکداری اسلامی، نرخ بهره، نرخ سود، نظام ارزشی اسلام، ربا، تورم، ارزش زمانی پول، اقتصاد اسلامی
نویسنده(گان): علیرضا علی احمدی، حسین علی احمدی، سیامک نوری
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: مدیریت اسلامی
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1382
تعداد صفحات: 10
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.