شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 15 اردیبهشت 1404
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 22,663
بازدید دیروز: 32,143
بازدید کل: 162,809,930
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 72
کاربران حاضر: 72
مقایسه بین المللی مزیت نسبی پویا در تجارت منسوجات و پوشاک: برآوردها و دلالت ها
چکیده:
این مقاله مزیت نسبی پویا در تجارت منسوجات بر مبنای مزیت نسبی اشکار شده RCA بالاسا (1965) را در سطح بین المللی مورد مقایسه قرار می دهد. صنایع نساجی و پوشاک به لحاظ تاریخی نقشی کلیدی در مراحل اولیه توسعه بسیاری از غول های صنعتی امروز ایفاء کرده اند که این حقیقت بیشتر در تحلیل های روستو و در نظریه مراحل رشد اقتصادی وی منعکس شده است. این مقاله به برآورد مزیت نسبی پویا برای شماری از کشورها با توجه به سهم های صادراتی آن ها می پردازد. بر اساس روش شناسی بکار گرفته شده، شاخص RCA برای تعدادی از کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته محاسبه و رتبه آنها نسبت به هم مشخص شده است. RCA برآورد شده نشان می دهد در حالی که عملکرد صادراتی کشورهای درحال توسعه شواهد قاطعی دال بر وجود مزیت نسبی را بدست می دهد، اما برخی از کشورهای توسعه یافته ی با درآمد بالا نیز مزیت نسبی خود را در طول زمان بدست آورده و یا آن را حفظ کرده اند. ما در هر دو بخش منسوجات و پوشاک سطوح درآمدی هر کشور را با شاخص های RCA مقایسه کرده ایم و به ضریب همبستگی منفی ای دست یافته ایم که از نظر آماری معنی دار است.
کلید واژه: مزیت نسبی پویا، تجارت منسوجات، پوشاک، روش مزیت نسبی آشکار شده RCA بالاسا
نویسنده(گان): مختارالودود، فاطمه مهدی پورتملی (مترجم)
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: پیرامون مدیریت
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1386
تعداد صفحات: 11
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.