شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
سه شنبه 04 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 26,395
بازدید دیروز: 34,003
بازدید کل: 151,677,072
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 84
کاربران حاضر: 85

 

معرفی رشته مدیریت بازرگانی


هدف

هدف از این رشته عبارت است از آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه. در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریه های نوین مدیریت بازرگانی قادر خواهند شد تا به عنوان محقق به پژوهش پرداخته و با تجزیه و تحلیل تخصصی مسائل مدیریتی به اداره موفقیت آمیز سازمان ها کمک نمایند.

تاریخچه

این گرایش از قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که کار خود را در سال 1333 به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد. سپس این رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در دانشگاههای گوناگون کشور گسترش یافته و همینک در غالب دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور ارائه می گردد.

گرایشهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های مختلفی می باشد که بر اساس آخرین تغییرات (مصوبه مورخه 24 تیر 1394 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی) عبارتند از: بازاریابی ، بازرگانی بین المللی* ، تجارت الکترونیکی ، مدیریت استراتژیک ، بازرگانی داخلی و کارآفرینی. تا پیش از این گرایشهای مالی، بیمه و تحول نیز جزو گرایشهای رشته بازرگانی بود.
*در سرفصل های موجود در سایت وزارت علوم نام این رشته بازرگانی بین المللی ذکر شده اما در دفترچه کنکور ارشد 95 با نام بازاریابی بین المللی پذیرش صورت گرفته است.

 

آینده شغلی

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژیهای سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.

فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند.
برخی از مشاغل مربوط به این رشته عبارتند از: مشاغل مرتبط با بازاریابی در سطح مختلف از بازاریاب تا مدیر بازاریابی، فعالیت در بخش برند یا تحقیقات بازار شرکتها، واحد فروش سازمان ها، فعالیت در حوزه بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات کالا)، فعالیت در حوزه بیمه، تجارت الکترونیک ، امور مالی و بانکداری و ....
 

واحدهای درسی در دانشگاه (مقطع کارشناسی ارشد)

جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درسهای این رشته دو واحدی بوده و دانشجو باید 14 درس دانشگاهی را بگذراند. دروس پایه 10 واحد، دروس اصلی 10 واحد، دروس تخصصی (که در گرایش های مختلف متفاوت می باشد)، 8 واحد می باشند.

دروس پایه

نام درس تعداد واحد
نظریه های سازمان و مدیریت پیشرفته 2
تحلیل اماری 2
مدیریت استراتژیک پیشرفته 2
مدیریت منابع انسانی پیشرفته 2
اخلاق و احکام کسب و کار 2
 
 

دروس اصلی

نام درس تعداد واحد
کاربرد تئوری تصمیم گیری 2
روش شناسی پژوهش های کیفی و آمیخته در مدیریت 2
بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته 2
مدیریت رفتار مصرف کننده 2
مدیریت تبلیغات و برند 2
 
 

دروس تخصصی

نام درس گرایش مربوطه تعداد واحد
مدیریت استراتژیک بازاریابی بازاریابی 2
مدیریت ارتباطات مشتری و عملکرد بازاریابی بازاریابی 2
بازاریابی صنعتی و خدمات بازاریابی 2
اصول مذاکرات، مکاتبات و قراردادهای تجاری بازاریابی 2
استراتزیهای بازرگانی بین المللی بازرگانی بین المللی 2
بازاریابی بین المللی و صادرات بازرگانی بین المللی 2
مدیریت زنجیره تأمین بین المللی و واردات بازرگانی بین المللی 2
اصول مذاکرات و قراردادهای بازرگانی بین المللی بازرگانی بین المللی 2
تجارت و بازاریابی الکترونیکی پیشرفته تجارت الکترونیکی 2
طراحی و مدیریت کسب و کار الکترونیکی تجارت الکترونیکی 2
قوانین و مسائل حقوقی تجارت و بازاریابی الکترونیکی تجارت الکترونیکی 2
مدیریت خرده فروشی و فروشگاه در تجارت الکترونیکی تجارت الکترونیکی 2
مدیریت تفکر و تحول استراتژیک مدیریت استراتژیک 2
اجرا و کنترل استراتژی مدیریت استراتژیک 2
طرح ریزی کسب و کار مدیریت استراتژیک 2
مدیریت استراتزیک در شرکتهای مادر و هلدینگ مدیریت استراتژیک 2
مدیریت زنجیره تأمین بازرگانی داخلی 2
مدیریت فروش و تحویل بازرگانی داخلی 2
مدیریت ارتباطات با سازمانها و نهادهای داخلی بازرگانی داخلی 2
اصول مذاکرات، مکاتبات و قراردادهای بازرگانی بازرگانی داخلی 2
مبانی و نظریه های کارآفرینی کارآفرینی 2
بازاریابی نواورانه و کارآفرینی کارآفرینی 2
کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات کارآفرینی 2
مدیریت کسب و کارهای کوچک کارآفرینی 2
 
 

دروس جبرانی

نام درس تعداد واحد
زبان تخصصی 2
مبانی سازمان و مدیریت 2
مدیریت رفتار سازمانی 2
تحقیق در عملیات 2
تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم 2
مدیریت منابع انسانی 2
سیستم های اطلاعاتی مدیریت 2
مدیریت کیفیت و بهره وری 2
مدیریت مالی 2
 

گروه های آموزشی حداکثر می توانند یک ترم از دروس فوق را به عنوان جبرانی تعیین کنند.