شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
شنبه 11 مرداد 1393
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 5,578
بازدید دیروز: 24,373
بازدید کل: 36,136,823
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 80
کاربران حاضر: 80
کدخبر: 7861 زمان ارسال: جمعه 13 مرداد 1391 - 18:44 تعداد بازدید: 516
آخــرین تغییـرات احتــمالی «نظام سنجش و پذیرش دانشجو»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از تشکیل اولین جلسه تخصصی کارگروه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی» خبر داد و با بیان اینکه در این جلسه نقاط قوت و ضعف نظام فعلی پذیرش دانشجو بررسی شد، گفت:‌ این جلسات به استقرار نظام منسجم و هماهنگ پذیرش دانشجو منجر خواهد شد.

منصور کبگانیان در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه این جلسات به استقرار نظام منسجم و هماهنگ پذیرش دانشجو منجر خواهد شد، در رابطه با سرانجام قانون مصوب مجلس در رابطه با نظام سنجش و پذیرش دانشجو، اظهار کرد: پس از جمع‌بندی‌های نهایی در صورتی که مغایرتی میان تصمیمات موجود و قانون مصوب مجلس وجود داشته باشد، سعی خواهیم کرد با همکاری مجلس این مغایرت‌ها برطرف شود. البته در این راستا کلیه مطالعات قبلی مرتبط با موضوع مدنظر خواهد بود.

وی با بیان اینکه کارگروه تخصصی نظام سنجش و پذیرش دانشجو پس از جمع‌بندی‌، نتایج نهایی را به شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور منتقل می‌کند، گفت: این شورا امتیازات بالایی دارد که در صورت ابلاغ، کلیه این تصمیمات برای دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا خواهد بود.

کبگانیان با اشاره به تشکیل اولین جلسه تخصصی کارگروه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی»، ادامه داد: «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو» از راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور است که به تدریج بخش‌های مختلف آن در حال اجرایی شدن است.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو» ششمین راهبرد کلان نقشه جامع کشور و همچنین ششمین اقدام ملی در این رابطه محسوب می‌شود، گفت:‌ در رابطه با راهبرد کلان شماره 6 تا کنکون 51 اقدام ملی طراحی شده است.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه کنکور یکی از بخش‌های نظام سنجش و پذیرش است که علی‌رغم تمام فواید، دچار آسیب‌هایی نیز می‌باشد، خاطرنشان کرد: طی جلسات متعدد کارگروه مشورتی «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی» نظام فعلی پذیرش دانشجو آسیب‌شناسی شده و نتایج آن برای تصمیم‌گیری نهایی در اولین جلسه تخصصی کارگروه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی» که چهارشنبه شب برگزار شد، مطرح شد.

کبگانیان با اشاره به راهبرد کلان شماره 6 نقشه جامع علمی کشور، اظهار کرد: این راهبرد شامل «تحول و نوسازی نظام تعلیم و تربیت، اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی» می‌شود. همچنین محتوی اقدام ملی شماره 6 «استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی کشور، به منظور هماهنگی و انسجام‌بخشی در سطوح سیاست‌گذاری، نظارت و اجرا» است

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نظام پذیرش دانشجو دچار مشکلات و آسیب‌هایی می‌باشد، افزود: نظام فعلی سنجش و پذیرش دانشجو در برخی موارد انسجام لازم را ندارد، به گونه‌ای که هم‌اکنون برای دانشگاه‌های دولتی و آزاد، دو آزمون جداگانه برگزار می‌شود که علاوه بر اتلاف وقت داوطلب، باعث اتلاف بودجه و ناهماهنگی‌هایی می‌شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این موضوعات و آسیب‌ها در نقشه جامع علمی کشور تشخیص داده شد، تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف، این موضوع آسیب‌شناسی اولیه شد که طی آن نقاط ضعف و قوت و فرصت‌ها و تهدیدهای آن، با ترسیم جدول SWOT بررسی شد تا طی آن بتوان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌های اجرایی مرتبط با آن تدوین شود.

دکتر کبگانیان با بیان اینکه وظیفه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین سیاست‌هاست، گفت: در این راستا پس از تصمیم‌گیری از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم که در راستای اجرای این تصمیمات اقدام کنند.

وی با بیان اینکه کارگروه مشورتی نقشه جامع علمی کشور چند ماهی است که در بحث نظام سنجش و پذیرش دانشجو تشکیل جلسه می‌دهد، اظهار کرد: در کارگروه تخصصی نظام سنجش و پذیرش دانشجو باید به جمع‌بندی و تصمیم‌گیری برسیم.

این عضو شورای عال انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جلسات کارگروه مشورتی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در رابطه با بحث سنجش و پذیرش دانشجو، با حضور رییس سازمان سنجش، مسوولین آموزشی وزارت علوم و سایر نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با علم و فناوری تشکیل می‌شود، به ایسنا اظهار کرد: چهارشنبه شب اولین جلسه کارگروه تخصصی نظام سنجش و پذیرش دانشجو با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، رییس کمیته آموزش عالی و بهداشت مجلس، رییس سازمان سنجش و برخی از معاونین وزارت آموزش و پرورش، تشکیل شد.

کبگانیان افزود: با ادامه روند باید سایر مسوولین از وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نیز، در این جلسات حضور داشته باشند تا بتوان موضوعات را به صورت همه‌جانبه بررسی کرده و به جمع‌بندی نهایی برسیم.

وی با اشاره به تاثیرگذاری عمده بحث پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف آموزش و پرورش و حتی دانشگاه‌ها، گفت: کنکور فعلی از ابعاد و نماد عدالت آموزشی در کشور است و در سیاست‌گذاری‌ها این امر به عنوان نقطه قوت مد نظر قرار می‌گیرد.

کبگانیان با بیان اینکه در این جلسه آسیب‌های فعلی نظام سنجش و پذیرش دانشجو بررسی شد، گفت: از آسیب‌های کنکور می‌توان به نظام غیر کیفی تست‌زنی و تجاری‌سازی و سودجویی آموزشگاه‌های کنکور اشاره کرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش هر یک نقطه نظرات خود را در این رابطه مطرح کرده‌اند، به ایسنا گفت: همچنین موضوع قانون موجود و مصوب مرتبط با نظام سنجش دانشجو در مجلس نیز توسط رییس کمیسیون آموزش و حقیقات مجلس تشریح شد.

وی افزود: در این جلسه باید با کمک دستگاه‌های اجرایی مجلس، به راه‌حل کلان نظام سنجش و پذیرش دانشجو دست یابیم، چرا که این اقدام، اقدامی بسیار وسیع و گسترده است که کنکور تنها بخشی از آن را تشکیل می‌دهد.

کبگانیان با بیان اینکه اگر نظام سنجش و پذیرش خوبی طراحی شود، فاصله موجود میان آموزش و پرورش و آموزش عالی کمتر خواهد شد، گفت: این امر به انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط منجر می‌شود.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در خاتمه از تشکیل دومین جلسه تخصصی کارگروه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی» در 3 هفته آینده خبر داد.

منبع : ایسنا  
نظرات کاربران

نام شما (ضروری)  

ایمیل (ضروری)