شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
سه شنبه 08 مهر 1393
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 16,510
بازدید دیروز: 32,334
بازدید کل: 38,004,246
کاربران عضو: 4
کاربران مهمان: 174
کاربران حاضر: 178
کدخبر: 5352 زمان ارسال: چهار شنبه 29 تیر 1390 - 11:01 تعداد بازدید: 1006
مصوبه افزایش دو برابری ظرفیت دکتری علمی نیست/ روند توسعه کند می‌شود

شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری را تصویب کرد اما برخی آن را "افزایش یک شبه ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری" قلمداد کردند. یک استاد دانشگاه صنعتی شریف معتقد است: حتی افزایش 10 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری چیزی نیست که بتوان در عرض چند ماه حل کرد چه برسد به افزایش 100 درصدی.

به گزارش خبرنگار مهر، ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری امسال از ماهها قبل حدود 5 هزار و 600 نفر اعلام شده بود اما شورای عالی انقلاب فرهنگی در آخرین جلسه این شورا که به ریاست محمود احمدی نژاد برگزار شد تصویب کرد که ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری به 10 هزار نفر افزایش پیدا کند.

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری تا جایی که نزدیک 2 برابر شده است سوالهایی در زمینه پیش بینی‌های کیفی در ازای این افزایش کمی را ایجاد کرده است. البته دکتر احمدی نژاد رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه این شورای عالی گفت: باید از حالا به فکر چاره‌ای برای افزایش شتابان داوطلبان تحصیل در دوره دکتری بود و امکانات و بسترهای لازم برای شکوفایی استعداد جوانان کشور را در داخل فراهم کرد.

محمود احمدی نژاد خاطرنشان کرده است: برای فراهم کردن امکانات مادی و هزینه‌های افزایش پذیرش دانشجو در دوره دکتری مسئله حتما در جلسه هیئت دولت مطرح شده و تدابیر لازم اتخاذ خواهد شد.

دکتر رضا منصوری استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار مهر نسبت به این افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری ابراز تعجب کرد و گفت: افزایش حتی 10 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری چیزی نیست که بتوان در عرض چند ماه حل کرد چه برسد به افزایش 100 درصدی ظرفیت پذیرش. 

وی با تأکید بر اینکه آن دسته از اعضای هیئت علمی دانشگاهها که توانایی تربیت دانشجوی دکتری دارند هم اکنون با تمام توان کار می کنند، گفت: افزایش نزدیک 100 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری یعنی اینکه یکدفعه همه دانشگاهیان و تمام متخصصانمان آماده شوند که دو برابر دانشجوی دکتری بگیرند؟! این تصمیم قطعا یک تصمیم علمی نیست.

منصوری افزود: امکان ندارد ظرفیت علمی دانشگاهی مان در عرض چند ماه یکدفعه دو برابر شده باشد. پذیرش دانشجوی دکتری مانند گرفتن دانش آموز یا تربیت دانشجوی لیسانس نیست بلکه کاملا متفاوت است اما این اشتباهی است که در سال اخیر داریم مرتکب می شویم. افزایش پذیرش دانشجوی دکتری یعنی اینکه امکانات پژوهشی کشورمان افزایش پیدا کند اما ما می دانیم که این طور نشده است.

استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: تعداد اعضای هیئت علمی که بتوانند دانشجوی دکتری تربیت کنند افزایش پیدا نکرده است، پس چطور در عرض چند ماه این اتفاق می افتد که ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری افزایش پیدا کند.

رضا منصوری افزود: اعضای هیئت علمی که بتوانند دانشجوی دکتری تربیت کنند تا حدی که امکانات دارند کار می کنند و گاهی می بینیم بیش از ظرفیتشان کار می کنند. کم نداریم اساتیدی که در سال گذشته بیش از توانشان دانشجوی دکتری داشته اند.

وی افزود: تصمیمی که درباره افزایش 100 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری گرفته شده کاملا یک تصمیم سیاسی است و کسانی که این تصمیم را گرفته اند باید توجیه کنند که به چه دلیل این تصمیم را گرفته اند که به هیچ وجه به نفع رشد علمی کشور نیست.

رضا منصوری گفت: دانشجویان دکتری که الآن پذیرش می شوند به طور میانگین 5 یا 6 سال دیگر فارغ التحصیل می شوند و حداقل تا 30 سال چه به عنوان هیئت علمی و چه به عنوان پژوهشگر در داخل کشور فعالیت می کنند. اگر دانشگاههای کشورمان در این مدت این نیروها را بی کیفیت بار آورند کشورمان تا 30 یا 40 سال بعد درگیر آن است و شکی نیست که این روند توسعه کشور را قطعا کند می کند.

منبع : خبرگزاری مهر  
نظرات کاربران
مجید : 1390/04/29

با سلام اینکه آقای منصوری می گوید افزایش 2 برابری ظرفیت دکترا یک تصمیم سیاسی است کاملاً نادرست است کافی است ایشان به خودشان زحمت بدهند شدت رقابت و میزان استقبال داوطلبان در کنکورهای دکترای امسال را با گذشته مقایسه کنند ببینند چند برابر شده اتفاقاً این علم است که می گوید باید در جهتی حرکت کرد که علم را گسترش داد و قطعاً پژوهش و تحقیق هم به نسبت افزایش ظرفیت 2 برابر میشود و این یعنی توسعه علمی و افزایش تحصیلات تکمیلی که در دنیا به عنوان یکی از شاخصه های پیشرفت می شناسندش هر چند به نظرم ایشان میخواهند که با پایین ماندن ظرفیت دکترا همچنان بتوانند جولان بدهند و انحصاری عمل کنند و در آینده رقبایی را در کنارشان احساس نکنند ولی باید این را بدانند که وقتی ظرفیت مقاطع کاردانی و کارشناسی در طی چند سال اخیر چند برابر شده حالا همان دانشجویان آمده اند برای ارشد و دکترا حال آیا انصاف است که آنها را به خارج کشور کوچ دهیم در حالی که می توان با برنامه ریزی مناسب به آنها خدمات آموزشی داد پس کار درست و عقلانی آن است که ظرفیت مقاطع تحصیلات تکمیلی را هم به همان نسبت افزایش داد تا تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار باشد.

حسین زاده : 1390/04/29

همه این حرفها درست، ولی باید به افزایش تقاضا هم توجه کرد یا نکرد؟ اگر بستر در ایران هم فراهم نشود مطمن باشید متقاضیان به هر قیمتی که شده می روند از کشورهای خارج ( ترکیه، مالزی ، هند، ازبکستان، تاجیکستان،.....)مدرک می گیرند و برمی گردند.

mona : 1390/04/29

آقای مجید واقعا این دلسوزی شما برای مملکت و جوانانش تحسین برانگیزه!!!!!!!!!!!! رقابت و استقبال یعنی چی؟ فکر می کنید چرا امسال کنکور دکترا با استقبال شدید و چیزی مشابه به آنچه که در کنکور لیسانس اتفاق می افته، برگزار شد؟ اگر واقعا نمی دونید بد نیست سرتون را بلند کنید و یک نگاهی به حوادث این چند ماه اخیر در مورد آزمون دکترا بندازید. علت این اشتیاق و استقبال جو تبلیغاتی بود که خواسته یا ناخواسته ایجاد شده بود.از دانشجویان ترم 1 ارشد گرفته تا فارغ التحصیلان چند سال قبل و همگی آمده بودن ببیند این نمایشی که امسال راه انداختن توش چه خبره؟ من خودم یکی از داوطلبینی بودم که متاسفانه یا خوشبختانه قبول نشدم، اما به شدت هم مخالف افزایش ظرفیت دکترا هستم. چون کماکان از وضعیت دانشگاهها خبر دارم. می دونم که دانشگاه ما که حتی به نوعی مادر هم محسوب میشد از نظر علمی توان پاسخ دادن به دانشجوهای ارشدش را هم نداشت چه برسه به دکترا. امیدوارم دلسوزی های مسئولین از نوع دلسوزی ها و استدلالهایی که شما برای افزایش ظرفیت دکترا دارید نباشه!!!!!!!!!! بد نیست توی این سن و این تحصیلات از این تصمیمات احساسی و عجولانه که فقط دغدغه امروزمون را تسکین می ده وبرای فردا فاجعه می آفرینه دست بر داریم.

بهنام : 1390/04/29

همشه که نباید کیفیت فدای کمیت شود.با افزایشی که در مقاطع کاردانی و کارشناسی رخ داده فقط مدرک داران بی سواد زیاد شده است.

علی : 1390/04/30

با بهنام موافقم. همون کارشناسی و ارشد رو هم اشتباه کردند اضافه کردند. نه دانشگاه ظرفیت و سطح علمی پذیرش اینهمه دانشجو رو داره، نه کشور شغل مناسب برای این تعداد داره. حالا 30 درصد بیکار لیسانسه بشن 30 درصد بیکار فوق لیسانسه. چه فرقی می کنه جز اینکه انتظاراتشون هم بالاتر رفته و به هر کاری تن نمی دن؟!

مهسا : 1390/04/30

آقای مجید خوبه دیگه الان که ظریف 2 برابر شده پس کشور مام پیشرفته شده دیگه. برو ببین چه کسایی شرکت کردن امسال. خانم مینا راست میگه. هر کی پاشد اومد کنکور داد گفت کی به کیه شاید قبول شدم. یارو سال 82 مدرک گرفته امسال فیلش یاد هندستون کرده اومده آزمون دکتری.

مجید : 1390/04/30

با سلام مونا خانم جمله "علت این اشتیاق و استقبال جو تبلیغاتی بود" یعنی چه؟؟؟؟؟ معلوم است از چه حرف میزنید؟ مثل اینکه دچار توهم شده اید!!!!! کدام تبلیغات؟ همیشه وضعیت همینی بود که الان هست! شما با چه استدلالی میگویید که افزایش ظرفیت باعث فاجعه میشود؟ و آنوقت سرخوردگی داوطلبان قوی و شایسته ارشد و دکترا فاجعه نمی آفرینه؟؟؟؟؟؟؟ چرا باید بچه های این سرزمین برای تحصیلات مجبور شوند به خارج بروند؟؟؟؟ آیا اگر اکثریت اساتیدمان راحت طلبی را کنار بگذارند و به جای اینکه 1 دانشجو دکترا بردارند بیایند برای یکبار هم که شده از ظرفیت واقعی شان استفاده کنند آیا مشکلی پیش می آید؟؟ آقا بهنام و آقا علی من هم با شما در مورد اشتباه بودن افزایش ظرفیت کارشناسی در سالهای قبل موافقم اما به هر حال کاری است که شده حال که دیگر نمی توان سرنوشت افراد را نادیده گرفت و تصمیم اشتباه سالهای قبل را با تصمیم اشتباه بزرگتری پاسخ داد!! من حیث المجموع با افزایش اساتید و کنارگذاشتن راحت طلبیهای اساتید میتوان کیفیت را هم بالا برد.

حسین زاده : 1390/04/30

کمیت و کیفیت هیچ ارتباطی با هم ندارند. دلیل این موضوع اینکه تاکنون راه ورود به سطح دکترا این همه سفت و سخت بوده و کمیت در اندک نهایت خود بوده است اما آیا این به کیفیت بالا انجامیده است؟

مجید : 1390/04/30

با سلام مهسا خانم من کی گفتم اگه ظرفیت دکترا 2 برابر بشه کشورمان پیشرفته میشه؟؟؟؟؟!! بهتره یه بار دیگه با دقت نظرم را بخوانی و کمی تامل کنی!! پیشرفته شدن هر کشور در n زمینه مختلف صورت می گیره و نه 1 عامل خاص من گفتم اگه ظرفیت تحصیلات تکمیلی زیادتر شود کشور در زمینه گسترش تحصیلات تکمیلی به سوی پیشرفت حرکت میکند و همه دنیا اینو قبول دارند و این ربطی به پیشرفت در زمینه های دیگر ندارد ضمناً خودمونیم مگه تا حالا که ظرفیت دکترا به شدت پایین بوده خبری از کیفیت بوده؟؟؟ صحبت از کدام کیفیت می کنید؟؟؟ انتقادی که من به این شیوه دارم این است که بایستی از دروس تخصصی طرح سوال شود در حالی که اکنون بیشتر سوالات و مواد آزمونی جنبه عمومی داره تا تخصصی که این مطمئناً یک اشتباه تاریخی است و باید اصلاح شود.

حسین زاده : 1390/04/31

من هم با مجید آقا کاملا موافقم.

فرهاد : 1390/05/01

با سلام. نگاه آقا مجید منطقی تر هستش. ایشان درست می فرمایند که تا حالا که ظرفیت پذیرش کم بوده آیا کیفیتی در کار بوده یا نه؟ به نظر من کیفیت آموزش در ایران بیشتر از اینکه از کمیت متاثر باشه از سیستم آموزشی متاثر هستش. سیستم آموزشی ما به شکل یک قیف برعکسه، ورود به ان خیلی سخت است فضای کمی دارد و لی مدرک گرفتن و خروج از آن به راحتی امکان پذیر است. در حالی که این باید بر عکس باشه. قیف را باید درست بگیریم. هر کس که بخواهد وعلاقه مند باشد وارد بشه ولی سیستم آموزشی طوری باشه که مثل قیف رفته رفته تنگ تر و تنگتر بشه. در این صورت فقط اونایی که توانایی اش را دارند می تونند مدرک بگیرند و بروند مقطع بالاتر.

زهره : 1390/05/01

من هم با آقا فرهاد موافقم واقعا به نکته ی اصلی اشاره کرده اند

عباس : 1390/06/05

افزایش ظرفیت در شرایط یعنی افزایش مدرک.بهانه افرادی که ظرفیت را افزایش می دهند این است که تولید علم کنند ایا افرادی که به دانشگاه می ایند و دکتر می شوند تولید علم می کنند.ایا همه افراد توانایی دکتر شدند را دارند یا فقط مدرک دکتری دارند.

نام شما (ضروری)  

ایمیل (ضروری)