شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 19 آذر 1397
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 12,527
بازدید دیروز: 54,733
بازدید کل: 91,642,661
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 213
کاربران حاضر: 213
کدخبر: 3085 زمان ارسال: چهار شنبه 17 شهریور 1389 - 14:19 تعداد بازدید: 1028
ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی امسال 28 درصد رشد یافت

معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در برنامه فرجه شبکه چهارم سیما در خصوص اولویت کیفیت آموزش عالی در دولت دهم اظهارکرد: کیفیت همواره مورد توجه بوده و اکنون که به رشد کمی مطلوبی رسیدیم، کیفیت بخشی به آموزش عالی از اولویت‌های اصلی دولت دهم است.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی ایسنا، دکتر حسین نادری منش در ادامه این گفت‌وگو اظهارکرد: اگر براساس سند چشم انداز 1404باید از لحاظ علمی و آموزشی در منطقه اول باشیم باید بتوانیم برای60درصد جمعیتی که می توانند دانشگاه بروند ظرفیت ایجاد کنیم که در برنامه چهارم توسعه این مقدار به 30درصد رسید و در طول چهارسال اخیر ظرفیت آموزش عالی کشور دو برابر شده است.

طرح آمایش سرزمین، نقیصه رشد بیش از اندازه برخی رشته‌ها را جبران می‌کند

تاسیس رشته‌های دانشگاهی براساس تقاضای مردمی هم صورت می گیرد

وی در پاسخ به سوالی که چرا نزدیک به40 درصد جمعیت دانشجویی در5 رشته دانشگاهی تحصیل می کنند، گفت: به علت تقاضاهایی که بوده است و راحتی تاسیس برخی رشته‌ها بویژه در موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی، برخی رشته‌ها بیش از اندازه رشد کردند که اجرای توسعه آموزش عالی بر اساس طرح آمایش سرزمین، این نقیصه را جبران می کند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در طرح آمایش آموزش عالی وضعیت موجود رشته‌ها و دانشگاه‌ها در کارگروه‌های استانی بررسی و وضعیت مطلوب ترسیم می شود و تاسیس رشته‌های دانشگاهی نخست براساس نیازهای کشور، سیاست‌های نظام و برنامه‌های توسعه و سپس تقاضای مردمی صورت می گیرد.

وی افزود : براساس طرح آمایش سرزمین نیاز سازمانها و بخشهای مختلف کشور به تربیت نیروی انسانی، در رشته‌های مهندسی، کشاورزی، خدماتی و سایر رشته‌ها مشخص و وزارت علوم و دانشگاه‌ها برای پاسخ به این نیازها، رشته‌های دانشگاهی را دایر خواهند کرد.

ظرفیت مقطع کارشناسی تا 3 درصد و دوره تحصیلات تکمیلی تا 15 درصد رشد دارد

ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی امسال نسبت به سال گذشته 28 درصد رشد داشت

نادری منش با اشاره به ضرورت توسعه مقطع تحصیلات تکمیلی در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی، گفت: سیاست وزارت علوم این است که ظرفیت مقطع کارشناسی تا 3 درصد و دوره تحصیلات تکمیلی تا 15 درصد رشد داشته باشد که برهمین اساس ظرفیت پذیرش مقطع تحصیلات تکمیلی از43هزارنفر در سال گذشته با رشد 28 درصدی به 55 هزار نفر در سال جدید افزایش یافت.

معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام اینکه حدود هشت درصد جمعیت دانشجویی کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی است، گفت: قرار نیست همه مقاطع تحصیلی به یک اندازه رشد کنند و شکل هندسی جمعیت دانشجویی کشور استوانه‌ای باشد، چرا که در تمام دنیا تحصیلات تکمیلی درصد کمی از جمعیت دانشجویی بوده و در کشورهای توسعه یافته نیز بطور میانگین حدود دو درصد دانشجویان در مقطع دکترا تحصیل می کنند.

از بین رفتن شانس داوطلبان برای شرکت در آزمون از دلایل تغییر شکل آزمون دکتری دانشگاههاست

وی در خصوص علت برنامه ریزی وزارت علوم برای تغییر شکل آزمون دکتری دانشگاهها گفت: به علت همزمانی آزمونهای دکتری در دانشگاهای مختلف و از بین رفتن شانس داوطلبان برای شرکت در آزمون، شکل‌های مختلف برگزاری آزمون در دانشگاههای مختلف، گله مندی داوطلبان از برخی اعمال سلیقه‌ها و نیز تجربه موفق برگزاری آزمونهای سراسری کارشناسی و کارشناسی ارشد، مقررشد دانشجویان دکتری به شکل جدید آزمون بدهند.

نادری منش با بیان اینکه چندین سال است که آزمونهای دکتری دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، گفت: معاونان آموزشی دانشگاهها، کارشناسان و مدیران حوزه آموزشی وزارت علوم، متخصصان برگزاری آزمون و سازمان سنجش به این نتیجه رسیدند که آزمون دکتری را به شکل نیمه متمرکز برگزار کنند.

وی افزود : در شکل نیمه متمرکز آزمون دکتری، ابتدا داوطلبان از طریق یک آزمون عمومی که شامل زبان خارجی و یک یا چند ماده درسی دیگر و سوابق آموزشی و پژوهشی می شود غربال و چند برابر ظرفیت نهایی به دانشگاهها اعلام می شود تا آنها براساس مصاحبه و بررسی‌های علمی پذیرش نهایی را انجام دهند .

برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری در راستای عدالت آموزشی، خواست دولت ومردم است

دراین شیوه، امکان برگزاری آزمون برای بیش از یک بار در سال وجود دارد

معاون آموزشی وزارت علوم، برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری را در راستای عدالت آموزشی که مورد خواست دولت و مردم است ارزیابی کرد و گفت : دراین شیوه امکان برگزاری آزمون برای بیش از یک بار در سال وجود دارد و دغدغه داوطلبان نیز کمتر می شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بازنگری دروس دانشگاهی گفت: کلیه سرفصل‌های درسی که بیش از پنج سال از تصویب آنها می گذرد در حال بازنگری است و در رشته‌های علوم انسانی نیز سیاست این است که دروس با مبانی اسلامی منطبق باشن

منبع : ایسنا  
نظرات کاربران

نام شما (ضروری)  

ایمیل (ضروری)